Koolhydraatarm eten, minder snoepen of detoxen. Afvallen is voor veel mensen een belangrijk punt op hun lijstje met goede voornemens. Helaas staat hetzelfde punt het jaar erop weer op de lijst, omdat de kilo’s er na een dieet weer net zo snel aanvliegen. Niet erg effectief dus. Hoe val je verantwoord en blijvend af?

Afvallen is voor de meeste mensen niet makkelijk. Met een crashdieet, zoals een aantal weken lang drie shakes per dag drinken, vliegen de kilo’s er weer net zo snel aan zodra je stopt. Door dat jojo-effect raak je gedemotiveerd en kan een laag zelfbeeld het gevolg zijn. Je hebt steeds het idee dat je ‘faalt’. Daar komt bij dat spierweefsel afbreekt als je lichaam te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Solangé Sommeling, gewichtspsycholoog en Marloes Waardijk, diëtist, vertellen wat de meest gemaakte fouten zijn als we diëten en hoe het wel moet:

Fout 1: je leefstijl niet aanpassen

Er wordt vaak gedacht dat je met alleen een dieet blijvend resultaat boekt. Zolang je je eetgedrag en je leefstijl niet aanpast zal je na het dieet gegarandeerd weer aankomen. Solangé: “Na een dieet zal je altijd je eetgedrag en levensstijl moeten aanpassen. Alleen dan kun je op je streefgewicht blijven.”
Marloes: “Eet gezond en genoeg! Beweeg daarnaast voldoende en verminder de hoeveelheid ongezonde tussendoortjes. Als je kleine aanpassingen maakt, zul je vaak al afvallen. Hiervoor hoef je echt geen super streng dieet te blijven volgen.”

Fout 2: niet de oorzaak van je overgewicht aanpakken

Met een dieet beginnen zonder eerst de oorzaak van jouw overgewicht aan te pakken. Dat geldt zeker bij emotie-eten. Solangé: “Eet je omdat je ongelukkig bent, je je eenzaam voelt of je je verveelt? Pak dat eerst aan en ga dan pas werken aan je overgewicht. Zoek professionele hulp bij emotioneel eten! Alleen een dieet volgen is niet voldoende, omdat jouw overeten het gevolg is van een ander probleem.”

Fout 3: geen rekening houden met je eetgedrag en levensstijl

Een dieet kiezen zonder te kijken of dat wel past bij jouw type eetgedrag en levensstijl. Solangé: “Kies een dieet dat past bij jouw levensstijl. Stel je bent een extern gerichte eter met veel sociale verplichtingen en je weet dat je lekkernijen niet kan afslaan, dan kies je een dieet waarbij je flexibel mag omgaan met tussendoortjes.”
Marloes: “Stel kleine en haalbare doelen en bouw je nieuwe levensstijl met kleine stappen op. Als je niet gewend bent om te bewegen of super gezond te eten, houd je dat niet ineens vol, hoe intensief je er ook mee bezig gaat. De kans is groot dat je dan terugvalt in je oude gedrag.”

Fout 4: onrealistische doelen stellen

Solangé: “Stel je bent 45 jaar, hebt drie kinderen gekregen, je hebt al 15 jaar overgewicht en je wilt met een dieet naar een streefgewicht van toen je twintig jaar oud was. Accepteer een realistisch gezond gewicht. Soms is dat iets meer dan jij wilt en wat in de officiële tabellen staat, maar het belangrijkste is dat jij het volhoudt.”
Marloes: “Ik vind het beter om te focussen op je gevoel, dan alleen op de weegschaal. Een paar kilo overgewicht is in mijn ogen niet perse minder gezond dan een leven lang diëten.”

Fout 5: een te streng dieet volgen

Een veel te streng dieet volgen waarbij je de hele dag honger hebt. Vroeg of laat ‘sla je door’ omdat je lichaam schreeuwt om voedsel. Solangé: “Volg geen crashdieet waarbij spierweefsel wordt afgebroken. Onthoud dat het belangrijk is om elke drie à vier uur te eten.”
Marloes: “Ga niet dagelijks op de weegschaal staan en vermijd geen feestjes om niet in aanraking te komen met ongezond eten. Blijf af en toe lekker genieten van ongezonde dingen en eet vooral niet te weinig van gezonde producten. Houd jezelf in de gaten! Blijf altijd eerlijk naar jezelf en herken signalen van doorslaan.”