Wie slanker en gezonder wil worden, moet volgens gezondheidswetenschapper Maaike de Vries niet het zoveelste dieet volgen. Het geheim schuilt volgens haar in een slimme metabole truc. Wij vroegen deze expert welke tien producten een ereplekje in haar keuken hebben. En nee, dat is echt niet alleen groente.

De gezondste ingrediënten vinden in de supermarkt, is niet altijd even makkelijk. Daarom vragen wij aan toonaangevende voedingsdeskundigen wat voor hen onmisbaar is in de keuken. Dit keer vertelt Maaike de Vries, gezondheidswetenschapper en schrijver van het boek ‘Hoe word ik een Supervetverbrander’ welke producten je gezonder, fitter en slanker helpen worden.

1. Groente, in alle soorten, kleuren en maten

“Eet royaal groente, zowel bij de lunch als bij het avondeten. Lekker kort gekookt, gestoomd, gegrild, rauw of uit de oven. Probeer ook eens wat groenten die je misschien al lang bent vergeten. Witlof is bijvoorbeeld heel goed voor de darmen, dun geschaafd is venkel heerlijk in een salade en spruitjes zijn ronduit een superfood.”

2. Extra vierge olijfolie

“Goed voor hart en vaten. Olijfolie brengt zon in je bord. Neem een paar flessen mee van je favoriete vakantieadres in Italië, Spanje of Frankrijk.”

3. Ongebrande noten, pitten en zaden

“Ideaal in de yoghurt, over de salade of in je tas voor als je een keer halfgaar op de trein staat te wachten en nauwelijks weerstand kan bieden aan een frietje met.”

4. Vette vis

“Een keer per week, recht uit de haven van Scheveningen of van de viskraam, met uitjes of in een salade. Zalm, makreel of haring – heerlijk!”

5. Verse kruiden

“Basilicum, koriander, tijm, rozemarijn, salie, verse kruiden geven je eten smaak en zo heb je ook minder zout nodig.”

6. Volkorenmeel

“Met volkorenmeel en water maak je desem. Met desem, volkorenmeel, water en een beetje gejodeerd zout maak je het lekkerste brood. Bak het op de pizzasteen in de oven en je wilt nooit meer brood uit de supermarkt.”

7. Pindakaas

“De variant met alleen maar pinda’s en een klein beetje zout.”

8. Een Japanse mandoline

“Een waarmee je hele dunne en dikkere plakjes kan schaven en mooie reepjes julienne. Heel grappig hoe anders groenten smaken als je ze anders snijdt. Let wel op je vingers.”

9. Erwten en bonen

“Gedroogd of uit blik (zonder suiker). Bijvoorbeeld kikkererwten, bruine bonen of kidneybonen. Om chili mee te maken, vegetarische burgers of een stoofpotje. Wat kan je eigenlijk niet maken met bonen?”

10. Staafmixer

“Je kookt een pan groenten, bzzzzzt, zet de staafmixer erop en zo heb je een pan heerlijke verse soep. Ook ideaal voor babyhapjes, appelmoes van de appels uit de tuin of een deftige saus bij een stukje vlees of vis.”