Afvallen

In Nederland heeft maar liefst de helft van alle mannen en veertig procent van alle vrouwen overgewicht. Ook het aantal kinderen dat te dik is stijgt snel. Zo is van de vijfjarige jongens tien procent te zwaar en van de vijfjarige meisjes bijna vijftien procent.

Wist je dat je met het bruine vet in je lichaam afvallen kunt stimuleren? Lees onze special over afvallen en bruin vet!

Algemeen | Klachten | Behandeling | Oorzaken | Tips & vragen

Algemeen

Overgewicht ontstaat wanneer het lichaam een lange periode meer energie binnenkrijgt dan dat het verbruikt. Te veel eten en te weinig bewegen dus. Dit teveel aan energie wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Ben ik wel te dik?

Er zijn veel mensen met een prima gewicht die zichzelf niet te dik vinden. Maar er zijn ook (heel veel!) mensen die dénken dat ze te dik zijn, terwijl ze feitelijk een gezond gewicht hebben. Het is daarom goed te weten wat eigenlijk een gezond gewicht is.

Als het gewicht in een goede verhouding staat tot de lengte, heeft iemand een gezond gewicht. De meest gebruikte methode om dit zeker te weten, is door het berekenen van de Body Mass Index.

BMI- te hoog

Is het BMI inderdaad te hoog, dan is het belangrijk te streven naar een gezond gewicht. Een gezond gewicht is namelijk belangrijk voor een goede gezondheid en geeft een fitter gevoel.

Een goed BMI is niet zaligmakend; het zegt namelijk niets over de verhouding tussen spier-, bot- en vetmassa. Bovendien zegt een BMI niets over het zelfvertrouwen van een mens. Te dik zit niet alleen op de dijen, maar heel vaak tussen de oren.

Zo reken je je BMI uit

De Body Mass Index (BMI) is de meest gebruikte methode om te meten of iemand een gezond gewicht heeft. Deel daarvoor de kilo’s door het kwadraat van de lengte. Een voorbeeld: weegt iemand 75 kilo en is hij 1,80 meter lang, dan is de BMI-berekening 75 : 3,24 (1,8×1,8) = 23,1.

  • Tussen de 19 en 25 – normaal gewicht
  • Tussen de 25 en 30 –overgewicht
  • Boven de 30 – extreem overgewicht

Klachten

Klachten bij overgewicht

Overgewicht is een serieus lichamelijk probleem; het vergroot onder meer het risico op hoge bloeddruk, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, galstenen en gewrichtsaandoeningen.

Deze gezondheidsrisico’s zijn voor veel mensen niet de reden dat zij willen afvallen. Voor de meesten is de spiegel bepalend; ze vinden zichzelf niet mooi. Hoewel het natuurlijk belangrijk is om tevreden te zijn over ons lichaam, is een betere gezondheid ook een belangrijke reden om te streven naar een gezond gewicht.

Afvallen voor je hart

  • Een gezond gewicht is belangrijk voor een gezond cholesterol en een goede bloeddruk.
  • Het ideale gewicht is vaak dichterbij dan we denken; vaak is een paar kilo eraf al genoeg om gezond te blijven.
  • Hoewel vrouwen meer problemen hebben met hun gewicht, zijn het juist de mannen die vaker te dik zijn.
  • Overgewicht is niet alleen een kwestie van te veel eten, maar ook te weinig bewegen.
  • Vermijd witte suiker en bewerkte producten zoals koekjes en chips.

Behandeling

Behandelingen bij overgewicht

Afvallen is gebaseerd op eenvoudige, maar essentiële aanpassingen van je dagelijkse eten én leven. Maar wie wil afvallen, kan dat beter op een gezonde en natuurlijke manier doen. Dit voorkomt jojoën: een crashdieet leidt bij niemand tot blijvend gewichtsverlies.

Hoe val je verantwoord af?

  • Eet elke dag minimaal vierhonderd gram groente en twee stuks fruit.
  • Kies voor zo min mogelijk bewerkte producten en probeer niet te snoepen en snacken.
  • Kies voor volkoren; dit geeft meer verzadigd gevoel.
  • Let goed op producten met transvetzuren. Transvetzuren zijn van nature onverzadigde vetzuren die door de voedingsindustrie via een chemisch proces kunstmatig verzadigd worden.
  • Beweeg zo veel mogelijk. Ga dagelijks een halfuur wandelen, fietsen of zwemmen. Auto? Kijk of je dat stuk ook kunt lopen en fietsen.

Oorzaken

Oorzaken van overgewicht

Sommige mensen worden te dik omdat ze meer eten dan ze verbruiken. Bij andere mensen is er (daarnaast) een lichamelijke oorzaak, zoals een verstoorde stofwisseling (een traag werkende schildklier), hormonale afwijkingen of hypoglykemie.

Te dik: is er meer aan de hand?

Het is belangrijk te achterhalen wat de echte oorzaak is van het overgewicht. Soms is een gebrek aan kennis over voeding de reden van een overschot aan kilo’s; we onderschatten hoe calorierijk bepaalde voeding is. Ook kennen we de alternatieven voor dikmakers niet. Soms zitten we vast in gewoontes. Vaak is het de psyche die ons parten speelt; we eten bij bepaalde emoties. Ook hormonale veranderingen (de overgang!) zorgen voor gewichtstoename.

In elk van deze gevallen moet het overgewicht anders worden aangepakt. Zoek gerust hulp via de huisarts of een diëtist.

Artikelen in dit dossier

Advertorial

Welke gezonde (olijf)olie en azijn past bij u?

Deze vraag beantwoorden we graag. VomFASS Den Haag is een winkel van een groot familiebedrijf die pure en eerlijke oliën en azijnen hoog in...

Groentefriet uit de oven

Groentefriet uit de oven - Zaterdag is patatdag! Deze week geen vette friet, maar groentefriet van courgette, pastinaak, winterpeen, knolselderij en koolraap. Net zo...

Havermout-droomgebak

Lasagne zonder pasta