Hap, slik, weg

    45

    Hap, slik, weg – dat trucje leerde mijn zus mij vroeger om het avondeten te doorstaan. Ik lustte geen bonen, kool en rabarber. Maar wij aten elke avond bonen (in alle soorten en maten), kool in de winter en rabarber in de zomer. En mijn moeder stond erop dat het bord helemaal leeg ging. Zij noemde dat ‘op’. Je bord moest ‘op’. Tja.

    Jarenlang was het strijd, tot mijn zus mij de hap, slik, wegtactiek aanleerde. Dat scheelde ruzie aan tafel, die ik dan weer inzette om de afwas te ontlopen.

    Het is nog steeds hap, slik, weg

    Inmiddels lust ik alles, ken ik het belang van kauwen maar toch krijg ik dat eettempo lastig uit mijn systeem. Het is nog steeds hap, slik, weg. Pas als ik het anderen zie doen, zie ik hoe stuitend het is. Je hebt lekker gekookt, maar de ander heeft na twee minuten zijn bord leeg.

    Toen ik op zoek was naar een leuk schaaltje voor de pinda’s (o, ironie!), stuitte ik op het boek Mindless Eating van de psycholoog Brian Wansink. Het boek is al best wat jaren oud en stond achterin de kast. Ik bladerde het door en was verbaasd dat zoveel wetenschappers sinds hem nog steeds onderzoek doen naar alles wát we eten maar niet over hóe we eten. Hóe happen en slikken we?

    Zo denken we nog steeds dat we elke dag zelf beslissen of we iets eten. Maar in werkelijkheid maken we elke dag tweehonderd keer een eet beslissing. Bijna al die keuzes zijn onbewust en vallen vaak in ons nadeel uit omdat je daardoor bijvoorbeeld te veel eet.

    Terug naar de basis, is het thema van deze Lekker Gezond. En dat is dus niet datgene wat je koopt of kookt. Het is dat wat je doet: hap, slik, weg! Ik zet daarom ook vandaag mijn tanden in mijn snelle eettempo. Lang … zaam … e …. ten … zonder … haast. Eet-yoga – zou dat er al zijn? Zo niet, dan heb ik dat bij deze uitgevonden. Adem in, adem uit. Hap …. kauw …. hou die beweging vast … en dan … slik!

    José Leeuwenkamp
    hoofdredacteur gezondNU